تبلیغات
شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران قائم شهر - اقتصاد عسل و مقتضیات آن از نگاه مسئولین زنبورداری کشور
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی: فاصله 4 برابری قیمت تولید تا مصرف صحه ای برحضور دلالان
قائم مقام وزیردرامور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: مدیریت بازاررسانی دولت وتشکل ها می تواندازوجود فاصله 4برابری قیمت های تولید تا مصرف جلوگیری کند.
علی اکبر مهرفرد افزود: امروز دلایل فاصله 2، 3 تا 4 برابری قیمت بین تولیدکننده تا مصرف کننده مشخص شود، به طور مثال محصول سیب زمینی در مزرعه 400 تومان خریداری می شود اما در بازار 2000 تومان بدست مصرف کننده نهایی می رسد، حتی با در نظر گرفتن هزینه ضایعات، بسته بندی و حمل و نقل نباید محصول با 4 برابر قیمت به مصرف کنندگان عرضه شود.

وی درباره ثبات قیمت نهاده های کشاورزی طی 1.5 سال گذشته، گفت: طی سالهای گذشته نهاده های صنعت مرغداری همچون ذرت و کنجاله سویا با ارز 1226 تومان اما با تغییر سیاست ها با نرخ 2650 تومان وارد کشور می شد لذا به طور قطع بایستی قیمت نهاده ها نیز به 2 برابر افزایش می یافت اما طی 1.5 سال گذشته نرخ نهاده ها نه تنها کاهش یافته بلکه تاکنون نیز ثابت مانده بنابراین مشخص می شود مابه التفاوت قیمت بین تولید تا مصرف به جیب چه کسانی می رود.
مهرفرد با بیان اینکه ایران از لحاظ باغبانی و تنوع اقلیمی بی نظیر و دارای مزیت بالاست، افزود: گردافشانی زنبور عسل برای اکوسیستم ایران دارای یک مزیت است تا تولیدات کشاورزی ما به شکل اقتصادی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.
وی افزود: صنعت زنبورداری نسبت به گذشته اقدامات خوبی داشته به طوری که از تولید سنتی که توجه آن تنها به تولید بوده، مقداری فاصله گرفته و در حال تکمیل زنجیره تولید است.
وی اضافه کرد: البته این بدان معنا نیست که زنجیره تولید عسل کامل شده بلکه راه طولانی را در پیش دارد که باید به درستی هدایت شود.
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی درخصوص برندسازی محصولات کشاورزی نیز گفت: هم اکنون برندسازی در بخش عسل انجام شده در واقع تهیه نشان تجاری آسان، اما نگهداری آن سخت است زیرا کافی است که محصول بی کیفیتی تحت عنوان یک برند تهیه و به بازار عرضه شود بنابراین سالها زمان می برد تا بتوان آن مشکل را جبران کرد.
وی جایگاه کنترل کیفیت در محصولات کشاورزی را پراهمیت ذکر و تصریح کرد: برندسازی به ارتقاء کیفیت وابسته است و باید برندسازی ارزش داخلی و خارجی داشته باشد، در صورتی که کنترل کیفی در محصولات لحاظ نشود برند ارزش خود را از دست می دهد.
مهرفرد، تنوع سازی در تولید عسل و ژل رویال را از دیگر اقدامات برندسازی موثر برشمرد و گفت: در دنیا مواد مختلف غذایی با یکدیگر ترکیب می شوند و طعم های جدیدی را ابداع می کنند بنابراین با مخلوط کردن عسل و ژل رویال می توان این محصول را متنوع کرد.
وی ادامه داد: بنابراین برای ارتقای صنعت زنبورداری باید تولید اولیه عسل، فرآوری و بسته بندی تا مصرف برای بازارهای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: باید پروتکلی برای زمان گردش کلونی ها و زنبورها در باغات و مزارع ایجاد کنیم که عملیات گرده افشانی موثر واقع شود، نه آنکه مشکلاتی را نیز پدید آوریم زیرا در صورتی که باغی عملیات سمپاشی انجام دهد، همین امر می تواند موجب مرگ و میر زنبور عسل و صدمه به این صنعت شود.
وی افزود: آنچه دولت در نظر دارد حمایت از تشکل ها، تعاونی ها و سندیکاها است تا با کوچک سازی بدنه خود بخشی از اقدامات را به بخش خصوصی واگذار کند که دولت از این موضوع حمایت می کند.
وی بر این باور است که وقتی تولیدکننده ای متضرر می شود دولت ناچار است با منابع مالی ناچیز از تولید حمایت کند اما اگر تشکل ها با برنامه ریزی علمی و توجه به بازار وارد عرصه شوند به طور طبیعی دولت به سمت سیاست گذاری واگذاری مسئولیت ها به بخش خصوصی گام برمی دارند.
وی تصریح کرد: انتظار می رود تشکل ها وارد عرصه مدیریت شوند و از تولید و عرضه محصولات به بازار حمایت کنند.
وی افزود: تشکل ها در تمام صنایع از تامین نهاده ها، مواد اولیه، گردش نقدینگی، صنایع تبدیلی و بازاررسانی را مدیریت می کنند و امیداریم در صنعت زنبورداری کشور نیز این موضوع عملیاتی شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی؛ ایران با صادرات 5000 تن عسل هشتیمن تولیدکننده عسل در جهان است
معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان آنکه ایران رتبه هشتم تولید عسل در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: تولید عسل ایران 78 هزارتن در سال است که بیش از 5 هزار تن آن به کشورهای هدف صادر می شود.

حسن رکنی افزود: با این میزان صدور عسل، رکورد صادرات این محصول غذایی شکسته است. وی، یکی از مهمترین اقدامات وزارت جهادکشاورزی را تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: طی سالهای اخیر در این زمینه در بخش طیور اقدامات مطلوبی انجام شده، اما کافی نیست.
به گفته وی، در ابتدای اقدام طرح تکمیل زنجیره، 4 تا 5 درصد کار در زنجیره های تولید انجام می شد اما هم اکنون این رقم به 15 درصد رسیده و امیدواریم این رقم در شرایط مساعد به 80 درصد نیز برسد.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در تولید عسل به دنبال تکمیل زنجیره از تولید تا مصرف هستیم، گفت: تولید برخی محصولات درآمدی محدود دارد به طور مثال تولید محصولات دام و طیور عایدیش تنها پروتئینی است که به مصرف می رسد درحالی که عایدات زنبور عسل چندوجهی است.
** قیمت جهانی هر کیلوگرم ژل رویال 400 دلار
معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: در دنیا به غیر از عسل محصول دیگری از عملکرد زنبور عسل در کندو حاصل می شود که ژل رویال(غذای ملکه) است.
وی اضافه کرد: در ایران از هر کندو به طور متوسط 10 تا 12 کیلوگرم عسل و 10 تا 12 گرم ژل رویال حاصل می شود که قیمت هر کیلوگرم عسل حدود 5 تا 6 دلار و نرخ هر کیلوگرم ژل رویال (غذای ملکه)در بازار جهانی بین 300 تا 400 دلار است.
به گفته رکنی، در چین از هر کندوی زنبور عسل حدود 12 کیلوگرم ژل رویال حاصل می شود و این رکورد را بعضی کشورها تجربه کرده اند و ما اگر تولید ژل رویال را به یک کیلوگرم برسانیم تا چندین برابر تولید هر کیلوگرم عسل ارزش افزوده بدست می آید.
وی براین باور است که ارتقای تولیدات کمی و کیفی محصولات کشاورزی در بخش زراعی و باغی حاصل گرده افشانی زنبور عسل در طبیعت است بنابراین توسعه صنعت زنبورداری می تواند بخشی از مشکلات بخش های زراعی و باغی را برطرف سازد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران: عسل با کیفیت ایران به سلف خرها می رسد
درآمد صادراتی عسل چین 4 برابر نفت ایران است مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: ایران یکی از تولیدکنندگان عسل کیفی در دنیا است که ماحصل تلاش تولیدکنندگانش نصیب سلف خرها می شود زیرا کارخانجات لبنی حتی عسل درجه 3 را نیز خریداری می کنند.

عفت رئیسی سرحدی امنیت غذایی مردم را یک مبحث ملی دانست و افزود: زنبور عسل به عنوان یکی از عناصر پایه مواد غذایی مثل آب و خاک باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بازار و بازار رسانی را از حلقه های بخش کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: تولیدکنندگان عسل کشور در بازاررسانی و توزیع این محصول نقشی ندارند، اما با وجود برند تجاری می توان برای این محصول علاوه بر ایجاد بازار، ارزش آفرینی کرد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران تصریح کرد: تولید کنندگان به تنهایی قادر به تولید، بسته بندی، بازاریابی و صادرات نیستند و این یک زنجیره است که هر کدام از متخصصان خاص خود را می طلبد.
رئیسی با بیان اینکه عسل ایران به دلیل نقش گیاهان دارویی جزء بهترین عسل دنیا قلمداد می شود، گفت: متاسفانه نظارت بر مواد غذایی ما را از نوشتن مشخصات دارویی عسل بر روی انواع مختلف عسل منع کرده است.
وی نقش زنبور عسل را در افزایش راندمان دانه های روغنی نیز موثر دانست و افزود: زنبور عسل 70 درصد باعث بارور شدن دانه های روغنی می شود.
وی ادامه داد: کاهش برداشت محصولات کشاورزی و قابل صادرات نبودن آن غیر از بحث بازاررسانی به نبود توجه به نقش زنبورعسل به لحاظ گرده افشانی در حفظ و حراست اکوسیستم و افزایش بهره وری بخش کشاورزی مربوط می شود.
وی تصریح کرد: زنبور عسل تامین کننده امنیت غذایی کشور است و اگر به مدت یکسال زنبور عسل در مزارع وجود نداشته باشند می توانیم شاهد این موضوع باشیم که ارز چند میلیون دلاری کشور صرف واردات این محصولات می شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: این درحالیست که چینی ها از هر کندو 12 کیلوگرم ژل رویال (غذای ملکه) بدست می آورند و ارزآوری این محصول برای آنان دو برابر درآمد نفتی ایران با بشکه ای 110 دلار است .
** ایجاد خط اعتباری صنعت زنبورداری الزامی است
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، ایجاد خط اعتباری برای صنعت زنبور عسل کشور را الزامی دانست و گفت: با وجود 6.5 میلیون کلنی در کشور و 74 هزار فعال در این بخش اختصاص ردیف بودجه به صنعت زنبورداری حق زنبورداران است.
به گفته وی، زنبور عسل با پتانسیل مدیریت یک میلیون شغل نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است که هنوز ردیف بودجه مستقلی ندارد و به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی وابسته است.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات ما در این بخش به دلیل نبود بودجه کافی به نتیجه نمی رسد، اظهار داشت: ما می خواهیم در برنامه ششم توسعه ردپایی از صنعت زنبور عسل دیده شود و مستقل عمل کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه زنبور عسل: جذب سرمایه گذاری و تولید اقتصادی درگرو تجاری سازی صنعت زنبور عسل است
مدیرعامل صندوق توسعه زنبور عسل با بیان اینکه تجاری سازی حلقه مفقوده صنعت زنبورعسل به شمار می رود، گفت: با تجاری سازی صنعت زنبور عسل علاوه بر جذب سرمایه گذاری و افزایش اشتغالزایی، وضعیت معیشت زنبورداران نیز بهبود می یابد.

بهزاد بانکی پورافزود: برند سازی در صنعت عسل به منظور دسترسی بهتر تولید کنندگان به بازار مصرف و رسیدن بیشتر ارزش اقتصادی محصول تولیدی به تولیدکنندگان است.
وی اظهار داشت: صندوق در طول 2.5 سال گذشته در رفع مشکل تمام حوزه های صنعت زنبوداری شامل آموزش و توانمندی ، حوزه نظام اطلاع رسانی تلاش داشته و نقش خود را به عنوان یک نهاد توسعه ای انجام داده است.
وی هدف از انجام این اقدامات را جذابیت سرمایه گذاری در صنعت زنبور عسل، اشتغالزایی، بهبود بهره وری و وضعیت معیشت زنبورداران عنوان کرد.
وی تصریح کرد: ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان یکی دیگر از اهداف معرفی برند تجاری برای عسل است تا با مصرف کننده با آرامش خاطر عسل مورد نیاز خود را تامین کند.
بانکی پور گفت: معرفی برند تجاری عسل به معنای آن نیست که فقط برند مذکور استاندارد است و سایر نشان ها تقلبی هستند بلکه با معرفی این برند تلاش تأمین منافع مصرف کننده به لحاظ کیفیت محصول، قیمت ومنافع تولیدکننده برای دریافت سودمناسب است و نهادهای مختلف از جمله مؤسسه استاندارد و سازمان دامپزشکی بر روی کیفیت آن نظارت می کنند.




طبقه بندی: اخبار و اطلاع رسانی،

تاریخ : چهارشنبه 13 آبان 1394 | 03:40 ب.ظ | نویسنده : | نظرات